Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Når du når frem til Netto klokken 17.30 og ser den lange kø og du har en aftale klokken 18, så skal det gå stærkt! Der er ikke tid til at overveje hvad manden sagde på TV i går aftes om listeria i rullepølser. Eller hvad med nitritindsprøjtninger og penicillin. Hvad er det egentlig? Og hvorfor sprøjter man det ind i hamburgerryggen? Du vil gerne leve sundt, men hvordan?

Nogle gange kan du føle det som om det “at leve sundt” giver mere stress end bare at leve.

Økologi er det sikre valg!

Hvorfor kalder man økologisk mad, for ren mad? Og kan du nu også være sikker på at økologisk mad er rent? Her kommer der 3 facts ud af mange om økologi:

  1. Der er skrappere krav til brugen af antibiotika hos økologiske dyr
  2. Der er krav til økologiske svin’s adgang til at være ude i det fri
  3. Der er begrænsninger på hvilke typer af sminke man må give økologiske svin

Så vælg økologisk! Du går simpelthen direkte til køledisken med det økologiske pålæg og lægger det i din kurv! Så let er det at undgå kaos ved køledisken og sådan sørger du for at du giver din krop ren mad.


Sådan gør også Steen Juhler, som har valgt at økologi er så vigtigt for ham at han vil arbejde med det. ØkoCentralen præsenterer:

Navn: Steen, SvendborgSteen
Alder: 69 år

Jeg begyndte at interessere mig for økologi i starten af 1970’erne. Der var en stigende opmærksomhed på forurening samtidig med at det tyndede ud i mange råvarer. Gennem mit arbejde i miljøgruppen NOAH indså jeg, at de to ting hang sammen, fordi vi havde glemt at tænke i kredsløb. Forurening og udplyndring var to sider af samme sag! Nogle af de mest konkrete eksempler kunne vi finde i vores spisekammer, hvor mange af de nye tilsætningsstoffer skyldes dårligere råvarer. I dag kan man heldigvis købe økologisk dyrkede madvarer i de fleste butikker. Men det kræver oplysning og garantiordninger, hvis økologien skal konkurrere med billigere efterligninger som pumpede hamburgerrygge og GMO-majs. Derfor elsker jeg økologien og vil til enhver tid række den en hjælpende hånd.

Kh Steen”


Tak fordi du læste med, jeg håber du fik lyst til at købe økologisk pålæg 😉 Dette var første del i serien #JegElskerØKO. Kom igen næste Torsdag kl. 19.30, hvor du får første indlæg i serien #ØkoJunglen. Som altid håber jeg du kommenterer på indlægget hvis du synes noget var godt, eller nOget kunne gøres bedre. Du er også velkommen til at sende mig en mail på riisom@gmail.com

Med økologisk Hilsen,
Alice
