Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Værd at vide om MRSA

De seneste dage har der været meget presse omkring MRSA i nyheder og aviser og mit indlæg i dag skal fortælle Dig hvordan det ser ud i forhold til økologi.

MRSA står for Methicillin Resistente Staphylococcus Aureus

Det er en slags stafylokok som er resistent overfor en række antibiotika. Antibiotika bruges til at bekæmpe bakterier og betændelse og verden blev et andet sted efter man opdagede antibiotika. Pludselig døde man ikke længere af sår og luftvejsinfektioner, fordi man kunne behandles med antibiotika.

Hvis Du er resistent overfor antibiotika betyder det for Dig, at den ikke længere har den kurerende virkning på Dig, som den normalt har. Jo mere antibiotika man bruger, desto større er chancen for resistens står der i en pressemeddelelse fra Danmap.

I 2013 blev der fundet MRSA i flere end 2000 danskere og halvdelen af dem havde en infektion skriver Jyllandsposten.

Ifølge en artikel på sundhedsstyrelsens hjemmeside dør der hvert år 350 danskere af stafolykok infektioner.

Fødevareministeren på TV2

 

Hvad kan økologien gøre?

 

I økologiske landbrug bruges antibiotika i langt mindre grad og meget kontrolleret. Et eksempel som jeg har taget fra en artikel på Dansk Naturfredningsforenings hjemmesideside siger at økologiske svin får mindre medicin:

Økologiske Svin får mindre medicin

 

Der er større krav til økologiske besætninger hvilket betyder at grissebasserne kommer til at leve et liv der minder mere om det de har i naturen.

Økologiske Grisebasser

 

Selv om undersøgelsen ikke direkte kan overføres til Danmark, så tyder det på, at der er en mindre forekomst af MRSA-bakterier, så snart grisene får mere plads, og antibiotikaniveauet sænkes,” siger afdelingschef hos Statens Serum Institut, Kåre Mølbak.

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE6990682/er-der-mrsa-bakterier-i-oekologiske-svinebesaetninger/

De sidste måneder har jeg kun spist vegetarisk fordi kød ikke giver mig styrke og energi. Det er jeg ked af fordi jeg holder meget af kød og ofte har lyst til at spise det. Dengang jeg spiste kød regelmæssigt, var det dog bare helt specielt godt kød. Min spontane forklaring er at vi spiser så lidt i løbet af en dag, at det vi putter i munden skal være en nydelse både i smag og tanke. Følelsen af at jeg fodrer min krop med gode ting så jeg kommer godt igennem dagen er meget vigtig for mig.

Økologisk kød er min anbefaling til Dig. Når du handler ind, så gå direkte til afdelingen i køledisken hvor det økologiske kød ligger og udvælg dig et lækkert stykke. Og når du så spiser det, så tænk på at du gør noget godt for kroppen og nyd det!

Tak fordi du læste og kiggede med! Husk at like og dele opslaget med dem du kender, så vi sammen kan gøre Danmark til et bedre sted at være. Hvis du har spørgsmål er du som altid velkommen og har du feedback som jeg kan bruge til at forbedre siden med, er jeg glad for at høre det.

Vi ses igen næste Torsdag kl. 19.30 her på bloggen!

Med økologisk Hilsen Alice

 

 

