Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kære læser

I dag vil jeg præsentere dig for en anden økologi-entusiast, hvis projekt jeg beundrer meget og derfor har lyst til at introducere. Hun hedder Regitze og ejer af sin egen virksomhed River & Raven, som er en online shop der sælger bæredygtigt tøj. Første gang jeg mødte Regitze var inde i hendes show-room i Strandgade, hvor jeg ville se på kvaliteten af de bambus t-shirts, jeg havde udset mig i online-shoppen.
river and raven
Frisk som jeg er, spurgte jeg Regitze om ikke jeg måtte have lov at interview’e hende til ØkoCentralen på ægte dameblads-maner, og det sagde hun heldigvis ja til! Så nu kan du “møde” en vaskeægte økologi-entusiast, som jeg har stillet 5 spørgsmål:

regitze bay

1. Hvad fik dig til at vælge økologi som levevej?
Min første flirt med økologi var på madfronten. Jeg er en stor mad-nyder og det syntes ligesom ret logisk at spise gift-frit mad, da jeg først blev opmærksom på at økologien eksisterede som et alternativ til det konventionelle.
Et par år senere (1999) blev jeg gravid med min søn, og så tog jeg ordentligt fat på det dér økologi. Jeg var måske hvad nogen ville definere som lettere fanatisk og alt hvad min søn var i nærheden af var økologisk.
På det tidspunkt var økologien ikke særlig udbredt i de almindelige supermarkeder og man kunne godt regne med at slippe 35 kr. for en runken peberfrugt i helsekosten.
Af samme årsag blev jeg ret så opmærksom på årstidernes skiften og meningen med at spise sæsonens frugt og grønt.
På et tidspunkt begyndte jeg at undre mig over, at der ikke fantes noget så basalt som økologiske voksen T-shirts og trusser, når nu der var i babystørrelse.

undertøj
Eller, det gjorde der, men det lignede jo noget fra et overskudslager, og jeg følte mig ikke ligefrem fristet.
Først nogle år senere bliver jeg, i forbindelse med mit arbejde som stylist, opmærksom på et brand der hedder The Baand.
De laver de bedste T shirts af super økologisk kvalitet og dér begynder visionen om, at skabe et koncept med rene produkter der lever op til mine egene design krav, at tage form.

2. Jeg er helt enig med dig. Der er god grund til at spise gift-fri mad, når det nu er en mulighed. The Baand laver rigtigt gode t-shirts. Jeg har selv købt denne i din online-shop:
baand t shirt
for et års tid siden og den er virkelig skøn at have på. Den holder også facon vask efter vask, så jeg får også en følelse af at den er bæredygtig. 
Din søn må jo være teenager nu, hvad mener han om økologi? 
Desværre er der ikke rigtig noget udvalg af økologisk tøj til teenagere. Og selvom han er vokset op med økologi og bæredygtighed som et naturligt første valg, er han lige nu i en alder hvor brandværdier tæller stærkest. Og der er åbenbart ingen af de seje skaterbrands der har fået den glimrende idé at producere økologisk.
3. Det må vi gøre noget ved! Spørgsmålet er bare hvad der kan gøres. Hvad tror du afholder producenterne fra at omlægge til økologi?
Det kan jeg simpelthen ikke svare fyldestgørrende på. Set udefra virker det jo som idioti ikke at producere bæredygtigt og jeg kan ikke forestille mig en gyldig grund til ikke at vælge det.
-standardsvaret er at det er besværligt og ressourcekrævende.
4. Da vi skrev indledningsvis om mærkning og “labelizing”, fortalte du at nogle af de mærker du sælger ikke er økologiske, men “bare” bæredygtige. Kan du forklare hvorfor?
Der er mange måder at tænke bæredygtighed på. Det at en T Shirt er lavet af økologisk bomuld er ikke nødvendigvis det mest bæredygtige. Man kan også diskutere om det er god kvalitet så den holder i lang tid, eller man kan diskutere om bomuld overhovedet er bæredygtigt, da det kræver tonsvis af vand at producere det.
Bæredygtighed er komplekst.
For producenterne er der fx. dyrkning, produktion, kemi, vandforbrug, transport og emballage at forholde sig til.
Hvis man forestiller sig at producenterne har produceret så bæredygtigt som muligt i alle led, kan man yderligere tage stilling, som forbruger, til om produktet er lavet i en kvalitet der holder og om det er en style man vil bruge i mange sæsoner.
Og så kan man behandle sit tøj med omhu så det også holder længere. Vask det ved 30 grader, pletrens når du kan nøjes med det, og hæng dit uld til luftning.
Hos River and Raven har jeg valgt at forhandle mærker hvor jeg har et personligt tillidsforhold til de mennesker der står bag mærkerne. De skal kunne møde mine kristiske spørgsmål til deres produktion med en iver og engagement, der fortæller mig at de vitterligt har en vision om bæredygtighed.
Bæredygtighed er et fælles projekt for fremtiden og vi må løfte i flok og tage alle de baby skridt vi kan i den rigtige retning.
Fra producent til forbruger.
r og r blog
5. Tak for dine gode svar og fordi du med din shop er med til at sprede økologi. Det er fedt at det ikke længere bare er hippie-generationen, som tænker i økologi, men at der også findes trendy økologisk tøj!  Mit sidste spørgsmål har med læserne på bloggen at gøre: Hvis du skal give et godt råd til at købe økologisk tøj, hvad skulle det så være?
Mit råd må blive generelt, og med udgangspunkt i min erfaring som stylist gennem mange år:
Jeg synes det er vigtigt, at vi er realistiske med en snert af idealisme.

Vores daglige forbrug har naturligvis konsekvenser.
Vi sætter vores aftryk og det er svært at komme uden om.
Jeg synes derfor, at det vigtigste i forhold til vores forbrug af mode og livsstilsprodukter, er at forbruge bevidst.
På River and Raven har jeg håndplukket produkter, der ikke bare er bæredygtigt produceret, men som også er “slow fashion”.
Det er styles der holder mange sæsoner, fordi de er baseret på stil og ikke på tendenser.
Mange af produkterne er også i den dyre ende, fordi de er lavet af kostbare materialer som cashmere og silke, men det betyder også at man forbruger dem med omtanke, passer bedre på dem og har en helt anden følelse ved at have dem på.
-jeg er i tårer når mine ting er brugt helt op og jeg er NØDT til at skifte dem ud.
Klæder skaber folk, og det giver dig en anden form for autentisitet og styrke, når du har opbygget din garderobe ud fra materialer, farver og en personlig stil der klæder dig, frem for modens skiftende tendenser.
Tendenserne er historier der skal plukkes det bedste fra og leges med hver sæson, de skal ikke adopteres som et kostume.
Det er det jeg lægger vægt på, både når jeg indkøber til River and Raven og når jeg arbejder som stylist for bla. magasiner som Elle eller klæder én af mine musikere på.

Du skal da lige tjekke Regitze ud:

Hendes hjemmeside

blog,

Instagram &

Facebook

Økologisk er trendy! Når du skal købe julegaver, så kan du tænke over at give dem du holder af nogle gaver, som er gode for dem der skal have dem på og for naturen. Regitze foreslår for eksempel dette tørklæde og hun skriver sådan her om det: “Tørklæde i silke og cashmere fra italienske Faliero Sarti. Materialerne er udsøgte og farven gør det super anvendeligt. Jeg har haft mit i 5-6 år og det har fulgt mig i tykt og tyndt. Nu er det simpelthen slidt op og det er med en tåre i øjet at jeg må skifte det ud.” Pris: 2.625,- DKK.

RandR julegave

Tak fordi du læste og kiggede med! Husk at like og dele opslaget med dem du kender, så vi sammen kan gøre Danmark til et bedre sted at være. Hvis du har spørgsmål er du som altid velkommen og har du feedback som jeg kan bruge til at forbedre siden med, er jeg glad for at høre det.
Vi ses igen næste Torsdag kl. 19.30 her på bloggen!
Med økologisk Hilsen Alice

 

