Tags

, , , , , ,

I fredags var jeg til julefrokost med mit arbejde og blev spurgt hvorfor jeg brænder for økologi. For det første bliver jeg nødt til at udtrykke min glæde over at ØkoCentralen hele tiden bliver bragt op når jeg snakker med kolleger, venner, familie og bekendte. Det er så dejligt at min drøm tages alvorligt og jeg håber at det fortsætter sådan! (Har du for resten set at jeg snart har haft 1300 læsere på bloggen?)

Når det er sagt, vil jeg sige følgende: Økologi er ikke en statisk definition. I det indlæg der hedder Biodiversitet og “moderne teknologier” forsøger jeg at forklare mit synspunkt igennem at kommentere et andet tema. Lad mig forsøge at tydeliggøre det: Økologi er ikke det samme nu som det var for 5 år siden, og det vil heller ikke være det samme om 5 år, som det er nu, og heldigvis! Der findes ikke noget, som ikke ændrer sig. Ind imellem kan jeg godt have lyst til at noget ikke skal ændre sig. Et eksempel kunne være når jeg lærer en ny ting. Der synes jeg det er skønt at føle at jeg kan det og har lært noget nyt. Det kender du sikkert også. Men efter et stykke tid føler jeg altid at der er plads til forbedringer. Kender du ikke det? Du finder ud af at Du lige kan spare fem minutter ved at sætte noget i system eller du finder ud af at den opgave passer bedst til eftermiddagen fordi du så kan kombinere det med en anden lignende opgave. Kender du ikke det?

Sådan er det jo med alt. Økologi er ikke det samme i dag som det var i går -og heldigvis! Så når jeg arbejder for at forklare hvad økologi er, er jeg forberedt på at det ændrer sig. Det passer meget godt med det faktum at jeg ikke mener økologi er perfekt. Det findes udfordringer både med dyrkning, mærkningsordning og med oplysningen (som jeg dog håber på at hjælpe med). På den anden side er jeg heller ikke fanatisk med økologi. Det er ikke selve regelsættet jeg brænder for. Det er bedre helbred, bedre dyrevelfærd, renere natur -eller sagt på en anden måde: en mere naturlig måde at leve livet på.

Der findes mange former for naturligt liv. Økologi passer i mit kram, hvis man kan sige det sådan. Jeg kan stå inde for det og jeg tror du kan få det på samme måde 🙂

Håber det bragte lidt klarhed omkring økologi.

Tak fordi du læste med! Husk at like og dele opslaget med dem du kender, så vi sammen kan gøre Danmark til et bedre sted at være. Hvis du har spørgsmål eller har du feedback som jeg kan bruge til at forbedre siden med, er jeg glad for at høre det. Du kan enten kommentere på indlægget, sende mig en mail på riisom@gmail.com, ringe mig på 31166524, sende SMS eller skrive til mig på facebook.

Vi ses igen næste Torsdag kl. 19.30 her på bloggen!
Med økologisk Hilsen Alice

