Tags

, , , , , , , , ,

 

Hvad er der sket på 25 år?

25 år ø mærke

 

Jeg var 9 år gammel da Ø-mærket blev opfundet. Dengang holdt det meste af min familie til i Silkeborg og omegn, og det jeg husker bedst er Heksekosten på Nygade, hvor vi altid kiggede forbi for at købe økologiske eller biodynamiske varer. Der duftede som der kun gør i helsekostbutikker og der kom næsten bare bekendte til min familie. Du kender godt den type folk, som bærer løstsiddende tøj og går i fodformede sko. Det var en egen lille verden som ikke havde noget med min øvrige hverdag at gøre og selvom jeg ikke følte mig hjemme der, følte jeg mig altid velkommen.

1909472_65269190210_8589_n

Dette er billede er ikke 25 år gammelt, men det er taget hjemme i Silkeborg og jeg frekventerede stadig Heksekosten med min familie.

Hvad er der blevet af dette parallel-univers? Hvor er folk med fodformede sko henne? Og dufter der stadig specielt når man træder ind i en helsekostbutik?

Der er siden sket det, at den alternative generation har fået børn. Den alternative generation som jeg kender den, fokuserede på at det var vigtigt hvad man foretog sig med sine medmennekser og med sig selv; at det man spiste var bæredygtigt og at livet skulle fyldes med kvalitet. Som barn af den generation har jeg taget mange af kvaliteterne med. Jeg synes stadig det er vigtigt at man behandler sig selv og sine medmennesker med respekt og at livet skal have et godt indhold. De fleste af børnene fra denne generation har valgt at tage noget med fra det vi er vokset op med og føre det videre i vores egne liv. Parallel-univers kan man ikke længere kalde det. De fodformede sko er skiftet ud med en pænere model og i helsekostbutikkerne blandes det ultra-alternative madvarer med fancy skønhedsprodukter.

Dengang var økologi for de få. Nu er økologi så normalt så du får det i Netto, Fakta & Rema til en helt fornuftig pris. Her på bloggen havde jeg sidste år en gæste-blogger som skrev i sit indlæg, at Rema er stedet at handle, hvis man vil have billige basis-varer. Det kan jeg kun bekræfte. Når jeg er på besøg hos min far er Rema det nærmeste supermarked og de har et solidt udvalg af økologiske produkter.

rema øko

Tak fordi du læste med, håber du blev klogere og at du kommenterer på indlægget, eller sender mig en mail på riisom@gmail.com hvis du har spørgsmål. Du kan selvfølgelig også ringe mig på 31166524, sende SMS eller skrive til mig på facebook.

Vi ses igen næste Torsdag kl. 19.30 her på bloggen!
Med økologisk Hilsen Alice

 

 

