Tags

, , , , , , ,

æg øko & konv

 

Selvom jeg ved at du læser med hver Torsdag kl. 19.30 her på ØkoCentralen, er du stadig lidt usikker på om der er forskel på økologiske og konventionelle varer. Det kan jeg godt forstå. Men lad mig give dig et eksempel, som jeg så på avisen.dk i dag:

Æg er den fødevare vi begynder med når vi går over til at købe økologisk. Der har været kampagner både fra NGO’s, supermarkeder og dyrevelfærds forsvarere om hvor dårligt burhøns har det. Men ved du overhovedet hvor stor forskel der er på økologiske og burhønseæg?

Eksempel 1: Prøv at se ned i dit gulv og forestil dig en kvadratmeter. Forestil dig nu at det er en stald og der lever 13 høns der og at der ikke behøver være dagslys, ligesom der heller ingen øvre grænse er for hvor mange høns du må have i flokken. Det er ikke usædvanligt at der er op til 10.000 høns i en flok. Sådan lever burhøns!

Eksempel 2: Prøv nu at se ned på gulvet og forestil dig 6 høns på en kvadratmeter. Dette er en stald med krav til dagslys og året rundt skal hønsene have adgang til et udendørsareal på mindst 4 kvadratmeter per høne. Sådan lever økologiske høns og de får selvfølgelig økologisk foder.

høne okologi

Når jeg kigger på eksemplerne er jeg ikke i tvivl om at der er forskel og det ved jeg du heller ikke er. Derfor vil jeg gerne opfordre dig til at købe økologisk!

Tak fordi du læste med, håber du blev klogere og at du kommenterer på indlægget, eller sender mig en mail på riisom@gmail.com hvis du har spørgsmål. Du kan selvfølgelig også ringe mig på 31166524, sende SMS eller skrive til mig på facebook.

Vi ses igen næste Torsdag kl. 19.30 her på bloggen!
Med økologisk Hilsen Alice

