Tags

, , , , , , ,

Danmark er verdens førende økologi-nation

Det skriver Information i en artikel der handler om at vi om 20-30 år kan have et 100% økologisk landbrug.

100% økologisk DK

Det skulle være muligt hvis følgende 5 kriterier er opfyldt: (jeg har fundet regnestykket på Danmarks Naturfredningsforenings hjemmeside som PDF dokument, klik HER for at åbne artiklen og scroll ned til slutningen af artiklen hvor du finder linket til PDF’en)

*Det første punkt er ikke ligetil for mig at forstå. Hvis nogen kan forklare bedre end mig hvordan det skal forstås, så modtager jeg gerne synspunkter. Jeg tror det hænger sammen således at: hvis vi skal være 100% økologiske, skal vi som minimum bibeholde den økologiske produktion vi har i dag, men der vil uundgåeligt blive moderniseret indenfor ukrudtsbekæmpelse og udvikling af sorter(lidt vagt udtryk; tror der menes forskellige typer af planter og dyr) ved hjælp af robotter og det vil medfølge at økologien øges med 15%

*Der tages 400.000 HA landbrugsjord ud af drift. Som nation har vi nogle internationale forpligtigelser indenfor biodiversitet, næringsstofudledning og reduktion af klimagasser. Dem har Dansk Naturfredningsforening iregnet denne plan om et økologisk Danmark.

*Regnestykket holder kun hvis vi bibeholder de økologiske priser. Og for to uger siden læste du jo min artikel “Godt Coop!” som viser at landbruget får samme pose penge fra detailbranchen for deres økologiske varer, uagtet at der sælges mere.

*Der skal være fuld selvforsyning med foder. Det vil sige at de landbrug der har husdyrhold, skal til at producere det foder deres dyr spiser. Jeg antager at husdyrholdende er nødt til dette fordi de ellers skulle købe foderet udenfor deres egen “virksomhed”. Hvis de skulle det, kunne det eventuelt komme på tale at det var producenter udenfor Danmark der kunne levere fodderet, og så er det økonomiske aspekt muligvis i fare i regnestykket. Punktet har selvfølgelig flere konsekvenser og umiddelbart springer det mig i øjnene, at det straks vil blive store gårde på linie med de konvetionelle, vi har i dag. For mig bliver det straks lidt uromantisk på det økologiskes bekostning. Men jeg kan på den anden side også godt se at man ikke kan lovgive ud fra mine følelser; og økologi er i sidste ende en række regler der er opsat; og hvis de overholdes er det jo, uanset hvor uromantisk det ser ud, økologisk. Heldigvis vil der også i denne forbindelse skulle bygges nogle fabrikker, der kan omsætte afgrøderne til foder. Både til konstruktion og vedligehold og daglig drift af disse fabrikker, vil der være arbejdspladser til danskere, der eventuelt har arbejdet i det konventionelle landbrug, som altså ikke mister indkomst bare fordi landbrugsbilledet ændrer sig. Jeg antager også at det nok er etableringen af disse fabrikker, der gør udslaget på de 20-30 år inden landet er 100% økologisk.

*Det sidste punkt er det sværeste at forstå: fuld selvforsyning med næringsstoffer. Googler jeg næringsstoffer kommer der blandt andet en artikel på fødevarestyrelsens hjemmeside frem. Det lyder som om næringsstoffer stort set er alt vi putter i munden. Hvis det er sandt at “regnestykket” betinger at al næring skal stamme fra Danmark ser jeg vores nation isolere sig fra EU. Og selvom det muligvis ikke strider mod EU regler fordi landmændende bare benytter sig af produktionsmidler de selv har tilvejebragt, så tror jeg alligevel at den vil blive anklaget af EU for at prioritere danske varer.

Når jeg forestiller mig disse scenarier, tror jeg desværre ikke at planen kan gennemføres. Dog har jeg armene så langt op i vejret jeg kan, fordi jeg er sikker på at det vil smitte af på folks opfattelse af økologi, at der nu findes et konkret udspil. Det bliver muligvis ikke som i regnestykket, men det skal nok lykkes; og de ressourcer som Danmarks Naturfredningsforening har lagt i, bærer frugt for et 100% økologisk Danmark på sin egen måde.

Hov så blev indlægget noget forsinket. Det var hele min planlægning der gjorde udslaget, men nu hvor jeg har skrevet artiklen færdig er jeg glad for resultatet alligevel :)Hvis du gik herind forgæves i går aftes, så beklager jeg og takker dig for din ihærdighed. Må jeg anbefale at du tilmelder dig mit nyhedsbrev nederst på siden hvor der står “Følg ØC”, så du automatisk får en påmindelse, når jeg har noget nyt på hjerte. Jeg håber som altid at du sender mig en mail på riisom@gmail.com hvis du har spørgsmål. Du kan selvfølgelig også ringe mig på 31166524, sende SMS eller skrive til mig på facebook.

Vi ses igen næste Torsdag kl. 19.30 her på bloggen!
Med økologisk Hilsen Alice

