Tags

, , , , , , , ,

økomærket

Hvad er mærker og labels?

Økologi er meget mere end danske fødevarer. Derfor findes der også flere mærker en det røde Ø-Mærke. Her på bloggen har du allerede hørt om det grønne blad. Både dette og det røde Ø-Mærke betegner bare kvaliteten indenfor fødevare-sektoren. Kigger du på tøj, er der mærker som GOTS, Oeko-Tex, Fair Trade og Made By, mens virksomheder der indenfor transport (f.eks. flyselskaber) måler hvor meget kuldioxid virksomhederne afsætter.

Hvorfor mærker og labels?

Ligesom vi har behov for at vide hvad der er blåt, rundt, hårdt eller dufter af kaffe, har vi også behov for at kategorisere varer i vores hverdag. Økologi er i Danmark en kategori for hvor kunstigt vi tillader et produkt at være, eller hvor naturligt et produkt skal være. I Danmark har staten defineret hvilken standard varen skal have for at kunne bære det røde Ø-Mærke. Således behøver man som forbruger ikke at studere inden man køber ind. Man kan med sikkerhed købe varer mærket med det røde Ø-Mærke og vide at standarden er kontrolleret. Labels og mærker gør din hverdag nemmere.

Hvem står bag mærker og labels?

Staten, private virksomheder, NGO’s -alle! Alle, der får økonomisk gevist eller magt ud af at vedligeholde et label eller mærke.

Økonomisk gevinst eller magt?

Det er et stort emne at tage fat på for at det skal give mening for dig, så det kommer i et separat indlæg.

Hvad indebærer labels og mærker?

En ikke fyldestgørende liste over kriterier:                                                            * en vare der kan sælges (mærket skal give værdi for aftageren) * marketing (motivation for aftageren) * et sæt af regler, som aftageren skal overholde for at få lov at bære labelet eller mærket * regnskab (offentligt tilgængeligt)

Kan alle virksomheder få alle labels og mærker?

Hvis du læser godt efter i ovenstående kriterier, vil du se at en opfyldelse heraf betyder en betydelig belastning af en producents første og fremmeste mål: at tjene penge. Det betyder i praksis at en producent ofte har et produkt som stort set lever op til kriterierne, men som ikke ser forretningen i at købe sig retten til at bære label’et eller mærket.

Hvorfor skal det være så kompliceret?

I vores land er det forholdsvis enkelt. Vi har en stat, som forestår hele opretholdelsen af vores røde Ø-Mærke. Det fungerer udmærket, men vi er ikke det eneste land i verden og vores situation er unik. I den globaliserede verden er der mestendels mindre stat end hos os og det kan næsten være ligeså vanskeligt at skulle læse op på hvad diverse labels og mærker står for end at undersøge det konkrete produkt.

Hvad er ØkoCentralens motiv med denne artikel?

At fortælle at labels og mærker er en fordel for hele samfundet og at ØkoCentralen håber fremtiden byder på en gennemskuelig mærkningsordning på globalt plan.

Hvor var det godt du læste med! Tænk hvis du blev klogere, det ville gøre mig stolt! Som altid håber jeg at du kommenterer på indlægget, eller sender mig en mail på riisom@gmail.com hvis du har spørgsmål. Du kan selvfølgelig også ringe mig på 31166524, sende SMS eller skrive til mig på facebook.

Vi ses igen næste Torsdag kl. 19.30 her på bloggen!
Med økologisk Hilsen Alice

Advertisements