Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

– Hvorfor det ikke kun er godt for miljøet, men også dig.

Da Alice er på rejse har jeg fået lov til at være gæsteskribent denne uge.

Jeg har tidligere været med (august 2014) hvor jeg fortalte om min holdning og tilgang til økologi.

Jeg hedder Agnes, er 30 år og har mine fødder plantet solidt i den jyske muld samt en af Alices mange søskende.

Denne gang vil jeg fortælle om hvorfor det er en god en ide at spise grønt. Grønt, tænker du sikkert. ”Jeg har problemer nok med at nå mine seks om dagen i forvejen”.

Grønt dækker over meget, men for mig dækker det over at maden er primært plantebaseret (vegansk) og dermed påvirker miljøet mindst muligt.

Det er nemlig bevist at jo mere plantebaseret du spiser, jo mindre CO2 udleder du. Rent faktisk viser statistikker at hvis alle danskere spiste kødfrit bare en gang om ugen, ville det spare miljøet for en belastning der næsten svarer til den samlede danske flytrafiks udledning af CO2 i et år*. Tankevækkende ikke?

Billede af den årlige udledning af drivhusgasser baseret på kosttype:

altspisende-vegetar-og-veganer

Det bedste ved at spise plantebaseret er at det faktisk slet ikke er så svært i længden, det at omlægge sin kost kan dog være svær at komme igennem.

Den danske veganske madforening ‘Mad med Medfølelse’ holder hvert år en begivenhed der hedder ”Marts med Medfølelse”, hvor de inviterer og opfordrer folk til at prøve vegansk madlavning af i en måned. De hjælper med opskrifter, tips, links til blods og vejledning i rigt mål.

Vegetarisk og vegansk kost er fuldt på højde ernæringsmæssigt med en altspisendes kost, bare du sammensætter din mad rigtigt.

Tilskud af B12 fås gennem animalske produkter, så dette bliver anbefalet at tage som tilskud, da vi ikke selv kan skabe det, men skal have tilført gennem kosten.

Mange atleter er skiftet til en vegansk kost da de oplever bedre restitution og resultater, bl.a. skiftede sprinteren Carl Lewis til en vegansk kost i 1990 og krediterer diæten for at bidrage til hans store sejre, bl.a. ti olympiske medaljer.

Bedre restitution, resultater og velbefindende er også noget jeg selv oplever, hvilket er med til at motivere mig til at vedblive med at spise så grønt som muligt.

Hvis du vil tjekke nogle af de stærke, hurtige og dedikerede sportsudøvere kan du bl.a. tjekke denne hjemmeside: Great Vegan Athletes

Så er spørgsmålet om jeg selv kan leve op til dette. Svaret er desværre kun delvist.

Jeg var så heldig at min familie støttede op om min beslutning om at blive vegetar som 14-årig, hvilket utvivlsomt har gjort det lettere at føre livsstilen.

Jeg er ikke længere vegetar, men jeg er heller ikke veganer. Jeg er dog stadig præget af mine 11 år som vegetar, og lever stadigt primært vegetarisk og helst vegansk. Jeg har bl.a. gennem lang tid prøvet at overbevise min uddannelsessituation om at servere andet end døde dyr til den varme frokost, men er blevet afvist med at ”jeg bare kan tage en af deres gode salater”.

Det er sådanne udtalelser der kan gøre det svært at ændre eller at vedblive med sine kostvaner, selvom ens intentioner er i orden.

Hvis du har lyst til at læse mere om emnet, har jeg listet links til diverse foreninger og nogle af mine yndlingsblogs indenfor dette emne:

Foreninger:

http://www.vegetarforening.dk/

http://madmedmedfoelelse.dk/

https://da-dk.facebook.com/madmedmedfolelse

https://instagram.com/madmedmedfolelse/

Blogs:

http://peahugger.dk/

https://miasommer.wordpress.com/

http://maanebarnet.org/

https://groennere.wordpress.com/

http://plantepusherne.dk/

* Lederen i Vegetaren nr. 1, 2015

Reklamer