Tags

, , , , , , , , ,

DK ikke 100%

 

Kan du huske min artikel om et 100% økologisk Danmark? Du kan genlæse den her

Den skrev jeg efter at Danmarks Naturfredningsforening havde gjort et regnestykke der skulle forklare hvorledes vi om 20-30 år kan honorere et 100% økologisk landbrug. I går kunne Information berette om hvordan Landbrug og Fødevarer ikke mener at regnestykket passer. Jeg er altid glad for kritik. Uden kritik forbedrer man sig ikke, så det begejstrer mig. Dog må jeg med skuffelse konstatere at der slet ikke er dokumentation i deres kritik. Det ser ud til at de ikke har læst den det PDF dokument på 9 sider som regnestykket består af. Bare for at være sikker på at jeg ikke tog fejl har jeg også tjekket på Landbrug og Fødevarer’s egen hjemmeside og denne kritik findes heller ikke der nogen steder.

Lad mig kort komme med et eksempel fra artiklen i Information i går: (se kilden her)

når DN vil skære danske svineeksport ned til en tredjedel, går det ud over de godt 30 milliarder kroner i eksportindtægter fra svin, hvilket da »er en pæn sum«

Thomas Søby, som er cheføkonom forklarer ikke hvordan han når frem til de 30 milliarder kroner. Det må han forklare og jeg ser ikke forklaringen nogen steder. Det kan tyde på at han ikke har læst regnestykket.

Endnu en kritik, som jeg savner svar på er:

Søby pointerer desuden, at det umulig kan være omkostningsfrit, når DN foreslår at tage 400.000 hektar landbrugsjord ud af drift: »Der er en regning, der skal betales, og hvor lander den? Er det den enkelte landmand eller skatteborgerne, der skal betale?«

Må jeg bare spørge hvordan han selv havde tænkt sig at honorere vores internationale forpligtelse “for biodiversitet, næringsstofudledning og reduktion af klimagasser”? (se kilden her)

Til slut i artiklen bliver for Landburg & Fødevarer og Danmarks Naturfredsningsforening enige om at man ikke kan være sikker på at Danskerne vil betale den tredobbelte pris for kød. Da jeg skrev mit indlæg var det også min konklusion: (se kilden her)

Når jeg forestiller mig disse scenarier, tror jeg desværre ikke at planen kan gennemføres.

Men håbet findes og det er derfor du sidder og læser ØkoCentralen!

Må jeg anbefale at du tilmelder dig mit nyhedsbrev nederst på siden hvor der står “Følg ØC”, så du automatisk får en påmindelse, når jeg har noget nyt på hjerte. Jeg håber som altid at du sender mig en mail på riisom@gmail.com hvis du har spørgsmål. Du kan selvfølgelig også ringe mig på 31166524, sende SMS eller skrive til mig på facebook.

Vi ses igen næste Torsdag kl. 19.30 her på bloggen!
Med økologisk Hilsen Alic

