Tags

, , , , ,

Det er meningen at jeg vil foretage flere interviews, men jeg har lidt vanskeligt ved at finde ud af hvordan jeg skal gribe det an. Til at begynde med troede jeg at jeg ville få tid til at opsøge økologiske landmænd og butikker og interviewe dem personligt. Det er nu gået op for mig, at det kræver mere af mig, end jeg har kunne give.
Jeg har forsøgt at tage kontakt på telefon henholdsvis mail, men det er der indtil videre heller ikke kommet noget ud af.
Mit fokus fremover skal være at finde ud af hvordan jeg kommer i kontakt med økologiske udbydere og jeg håber det bærer frugt og at Du snarest vil kunne læse flere interviews her på bloggen. Har du nogle tips, må du meget gerne komme med dem 🙂

Dagens indlæg bliver derfor en reference til noget jeg ofte diskuterer med kolleger, venner og bekendte: hvorfor økologi? Der findes jo også biodynamisk producerede varer og der er også uetiske aspekter ved økologi.

Det er rigtigt. Økologi er ikke et fast defineret begreb. Fremfor alt er økologi i dagens Danmark et spørgsmål om politik og lovgivning.
Der er flere grunde til at jeg gerne vil fremme økologi på trods af de ovennævnte “ulemper”:
1. Danmark er verdensmestre i Økologi og i den verden vi lever i, er vi nødt til at benytte de redskaber vi har for at konkurrere internationalt. Hvis ikke vi kan konkurrere på kvantitet og pris, kan vi overgå alle i kvalitet.
2. Vi er så lille et land, så det er faktisk muligt at “blive enige” om hvad økologi er. Modsat et land som for eksempel USA, hvor man ikke har en enhedsdefinition, men købere for eksempel i visse tilfælde vil købe lokalt produceret og andre hellere vil købe varer, der er produceret uden sprøjtemidler. Hos os er økologi defineret af fødevarestyrelsen og uanset hvilket produkt du tager fat i, vil du kunne finde ud af hvad der skal til for at det kan kaldes for økologisk.
3. Det er mit håb at lovgivningen med tiden ændres så meget så økologi bliver den optimale løsning. Heldigvis ændrer vores hverdag og vilkår sig hele tiden og med de kloge landmænd vi har i vores land, er jeg sikker på at økologi kan udvikle sig til at blive det optimale valg for både landmænd og forbrugere.

This NASA composite map of the world assembled from data acquired by the Suomi NPP satellite in April and October 2012. The image was made possible by the satellite's "day-night band" of the Visible Infrared Imaging Radiometer Suite (VIIRS), which detects light in a range of wavelengths from green to near-infrared and uses filtering techniques to observe dim signals such as city lights, gas flares, auroras, wildfires and reflected moonlight. Many satellites are equipped to look at Earth during the day, when they can observe our planet fully illuminated by the sun. With a new sensor aboard the NASA-NOAA Suomi National Polar-orbiting Partnership (NPP) satellite launched last year, scientists now can observe Earth's atmosphere and surface during nighttime hours. (NASA Earth Observatory)

This NASA composite map of the world assembled from data acquired by the Suomi NPP satellite in April and October 2012. The image was made possible by the satellite’s “day-night band” of the Visible Infrared Imaging Radiometer Suite (VIIRS), which detects light in a range of wavelengths from green to near-infrared and uses filtering techniques to observe dim signals such as city lights, gas flares, auroras, wildfires and reflected moonlight. Many satellites are equipped to look at Earth during the day, when they can observe our planet fully illuminated by the sun. With a new sensor aboard the NASA-NOAA Suomi National Polar-orbiting Partnership (NPP) satellite launched last year, scientists now can observe Earth’s atmosphere and surface during nighttime hours. (NASA Earth Observatory)

4. Økologi er mere end bare mad. Økologi er en livsstil. Økologi tager udgangspunkt i os mennesker. Jeg ser vores jordklode for mig, den svæver i universet og det er tydeligt at vi mennesker har påvirket udseendet. Der er bygget huse og infrastruktur og vi transporterer os rundt ved hjælp af fly, tog, biler, både & cykler. Forestil dig et øjeblik jordkloden minus mennesker. Det ville virke som en spøgelsesklode. Alle disse menneskeskabte faciliteter uden mennesker giver ikke meget mening. Vi mennesker styrer jorden og dette tilsidesættes kun momentant, når vi får en naturkatastrofe. Det er sådanset vi mennesker, der bestemmer slagets gang. Derfor siger jeg at økologi tager udgangspunkt i os mennesker. Vi skal sørge for at her hvor vi bor er rart at være, at vi formår at udvikle os og at vi leverer jorden på en måde som vi selv kunne tænke os at modtage den. Derfor er økologi i min optik en filosofi der tager udgangspunkt i vores helse og respekterer alt det vi behøver for at leve et liv med det indhold vi ønsker os. Vi behøver blandt andet rent vand og frisk luft for at holde os sunde og raske og nyde vores liv. Rent vand får vi ved at passe på vores grundvand. Frisk luft får vi ved at passe på at udlede mindst mulig forurening.
1. Når vi udvinder råstoffer skal det være med respekt for naturen og for de mennesker, der skal udvinde dem.
2. Vi skal forarbejde råstofferne med respekt for naturen og de mennsker der skal forarbejde dem.
3. Salget og fordelingen af varerne skal foregå med respekt for naturen og dem, der skal sælge og transportere dem.
Det er ikke enkelt at gøre dette, men så avanceret som menneskeheden er, er jeg meget fortrøstningsfuld. Vores globalisering bringer os nærmere sammen og dermed kan vi dele flere ideer og samarbejde bedre om det der skaber værdi.

OK, det er første gang jeg har skrevet så komprimeret og ideologisk en tekst, men jeg håber at Du forstår det og at du spørger mig, hvis der er noget Du vil have uddybet. Der skal nok blive rig lejlighed til at gribe mere fat i selve ideologien om økologi i et senere indlæg.

