Ja, titlen er fængende! Og det er budskabet også; for vi skal gøre op med økonomien bag økologien. Da jeg begyndte at skrive om økologi, var Økologi nærmest noget man kun købte, hvis man var tosset. Nu er det snart sagt normalt at købe økologiske produkter, og butikkerne har de sidste år offentliggjort strategier for deres økologiske salg og sortiment.

Dog er det bare stadig sådan at Økologi i mange tilfælde ikke er enkelt. Vil jeg gerne have et æble, skal jeg købe 12. Men hvor ofte får jeg spist alle æblerne i posen? Skal jeg bruge et løg, kan jeg godt købe konventionelt opdyrkede løg enkeltvis; men jeg skal købe 10 økologiske. Dem får jeg ofte heller ikke spist. De ligger og rådner i skålen mellem andre økologiske grøntsager. Sagen med økologi er jo, at det er mere naturlige produkter, og at de derfor ikke holder sig så længe.

Madspild er faktisk hvad man er tvunget ud i. Nærmest hver eneste gang jeg køber en pose med frugt eller grønt, smider jeg noget ud. Og det fylder også godt op i køleskabet. Man har ikke mulighed for at spise varieret, hvis man laver mad til 1 eller 2 personer på grund af pladsmangel i køleskabet eller fryseren.

Ville det ikke være nemt bare at sælge økologiske varer enkeltvist? En citron ad gangen, et æble, en gulerod, et løg og så videre? Der er selvfølgelig den hage ved det, at på nuværende tidspunkt, bliver de konventionelt dyrkede varer solgt stykvis. Og hvordan skal kasseekspedienten så kunne kende forskel på de økologiske og de konventionelle (og det er dog et dilemma for butikkerne så længe de økologiske varer koster mere end de konventionelle)?

Håber i hvert fald, der gøres noget ved dette i en nær fremtid. Indtil da, er der dømt madspild i stride strømme.

